Les meves lectures, els meus treballs acadèmics i algunes reflexions relacionades amb diferents branques de la lingüística o de la literatura. …O qualsevol altre tema que em desperti la curiositat.

A paraules nècies… orelles sordes?


Inspirat per la resposta que l’Eduardo va fer a l’entrada d’en Duran i Lleida El català del cardenal Bertone:

Em posa una mica nerviós aquesta retòrica que consisteix a transformar un problema en un tòpic comparant-lo sempre amb altres problemes de molt més greus. Em refereixo a discursos del tipus “jo no hi tinc res en contra… però ara no és el moment: ara hem de parlar de l’atur / de la fam al món / de la inseguretat al carrer / de la crisi / …del Barça!”… Aquesta forma educada de dir (sense dir-ho!) que l’estat de salud de la llengua catalana importa… però tampoc no importa tant (!), em té bastant fart.

No em canso de dir que una llengua no és tan sols un instrument utilitari. Una llengua és el suport natural de la comunicació, és cert, però és molt més que això: és PATRIMONI. És el reflex d’una cultura diferenciada, d’una forma d’entendre i concebre la vida i la societat, és una impremta de la història… Una llengua és, literalment, una meravella de la naturalesa que, per la seva fragilitat, hauria d’estar protegida, de la mateixa forma que protegim les ruïnes de les vil·les antigues o les espècies en extinció. La diferència entre les ruïnes, les espècies i les llengües és que mentre les dues primeres es poden preservar en els museus, les llengües no. Quan no tenen parlants, moren, així de senzill, així d’absurd. Sort en tenim que la màquina de l’Estat-nació espanyol al llarg dels segles ha estat força incompetent perquè, si no, al català li hauria passat el mateix que a l’occità a França… Però, tot i així, déu n’hi do: el gallec s’ha convertit en una anècdota exòtica i rural, l’euskara està moribund, l’asturià no existeix, el català a València ha desaparegut en moltíssims indrets d’on era natural i avui dia està condemnat socialment… I el català a Catalunya també està molt lluny de funcionar com una llengua normal, en tots els seus registres (preguntem-nos, per exemple, per què els insults i els renecs en català fan riure…) i en tots els contextos (potser sí que hi ha reductes de catalanisme a algunes universitats, però el dia que comences a treballar en una multinacional en plena Barcelona, que no se t’acudeixi d’intervenir en català en una reunió!…).

Em fa gràcia, doncs, que després es parli d’odi al castellà o a Espanya per part dels catalans… Tan simples són els catalans? Tan emocionalment primaris? Tan difícil és posar-se a la seva pell??…

8 responses

  1. Higini

    i tot això dit per un portuguès😉

    27 Abril 2010 a les 19:54

    • Deu ser que m’heu rentat el cervell…:mrgreen:

      27 Abril 2010 a les 20:22

  2. Javier

    Noi, tu deus escriure no un llibre,cent. Deu n´hi dó ho que saps i com ho contes.
    Chapeau!.

    27 Abril 2010 a les 21:48

    • Gràcies, Javier! De fet ja m’ha passat pel cap escriure un bestseller i fer-me ric de cop, però… saps la feina que dóna escriure un llibre?? No, no… Millor vaig a mirar la tele. A veure què fan…? ;P

      27 Abril 2010 a les 21:55

  3. Javier

    De veritat ho diu. Tens una creativitat i una abundancia d´idees que el teu blog es queda curt.

    27 Abril 2010 a les 23:17

  4. Arminda

    Olá Memôr!
    Tenho estado a ler muito do que escreveste em catalão e percebí quase tudo!
    PARABÉNS FILHO! Tu consegues por “cá para fora” tudo o que te vai na alma e no pensamento duma forma bastante clara e acessível a todas as camadas sociais, pois, apesar ser ser uma escrita sofisticada, é altamente bem construida, denunciando completamente o teu grau de inteligência, a tua elevada cultura geral e o teu perfil intelectual, ingrediente mais do que suficientes para alcançar o sucesso! Olha que estou a falar muito a sério!!! O Javier tem toda a razão quando diz que deverias escrever um livro. Eu penso precisamente o a mesma coisa! Agora que tens mais um bocadinho de tempo, vai aproveitando a fazer uns rascunhos que poderão vir a dar fruto futuramente! Acredito plenamente nas tuas potencialidades. Vai em frente filho, que eu estarei sempre a teu lado mesmo vivendo aquí neste cantinho que é Portugal!
    ADORO-TE!!!!
    Beijinhos desta mãe sempre orgulhosa do seu filho (pintainhácio!).

    11 Agost 2010 a les 16:31

    • Olá mãe!
      Bem, eu, que sou tão inteligente e culto, que ponho cá para fora tudo o que me vai na alma com tanta facilidade e que tenho tantas potencialidades, eu, que sou tudo isso, neste preciso momento não encontro palavras para responder-te. Na verdade, nem sei o que dizer. Oxalá fosse tal e como algumas pessoas parecem ver-me. Talvez à força de ir recebendo palavras tão amáveis e encorajadoras me acabe por tornar nessa pessoa.
      E tu tens motivos para estar contente porque se o Zé tem razão e eu saio tanto a ti como ele diz, então o que se diz de mim de certa maneira também se poderia dizer de ti!🙂
      Obrigado pelo comentário e por estar aí. Fico muito contente por perceberes o que escrevo.
      Um beijo!

      11 Agost 2010 a les 22:45

      • Arminda

        Olá filho, bom dia!
        Olha…para começar… já conseguiste emocionar-me com as tuas palavras tão queridas! Consegui ler mesmo aquelas que não conseguiste dizer, e ver o teu olhar, mesmo estando tão longe!…cada dia sinto mais orgulho em te ter como MEU FILHO pois és um ser humano MARAVILHOSO!
        Não penses que um dia serás, o que todos dizem O QUE TU JÁ ÉS! O facto de seres um perfeccionista, leva-te por vezes a duvidar das tuas capacidades…mas nós não somos cegos e por isso sabemos avaliar o teu valor!
        Ainda há pouco quando revi o teu comentário à cerca do que pensas de todas as línguas em geral e da Catalã em particular e referias que a língua é uma maravilha da natureza e que como tal deveira ser protegida como as ruinas antigas ou espécies em vias de extinção etc…etc…eu só posso dizer o mesmo que o Higine “I TOT AIXÒ DIT PER UM PORTUGUÉS!!!!”. É espectacular a forma clara e inteligente como abordas, defendes e expões os teus pontos de vista e, além do mais, numa língua estrangeira!!! É extraordinário!
        Não penses que é só por tua ser mãe que te digo tudo isto! Não. Além de mãe sou um ser humano sensível, observadora…e pelos vistos…um bocadinho parecida contigo…ah aha ah…! Por isso mê filhote, confia no que te digo (pelos vistos não sou só eu) e aproveita bem as tuas potencialidades. Tal como diz o outro senhor, o teu blog é curto….pensa expandir-te um pouco mais para que um dia me possas oferecer um LIVRO ESCRITO POR TI OK? e não digas que dá muito trabalho que é melhor ver TV!….Ai Ai….FORÇA! VAI EM FRENTE!!!!!
        Olha filhote, ainda bem que consegui entrar no teu espaço visto que sou uma ignorante nestas andanças da net…falta-me um computador em casa para poder praticar. Mas vá lá, a pouco e pouco a coisa vai ao sítio e a que estou eu um pouquinho mais perto de ti e também muito feliz por isso!!!
        Vai dando notícias que eu sempre que tiver um bocadinho… é aqui que eu me “perco!”.
        FELICIDADES filho! um grande beijo meu e um grande abraço do Zé.
        ADORO-TE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        12 Agost 2010 a les 11:16

Deixa un comentari

